Τρίτη, 9 Νοεμβρίου 2010

Film Socialisme - Jean Luc Godard 2010


Ο σχεδόν 80χρονος πλέον Godard συνεχίζει να πειραματίζεται με την τέχνη του σινεμά με το πάθος ενός νέου δημιουργού. Όντας ο άνθρωπος που κατάφερε να επαναπροσδιορίσει μαζί με τους υπόλοιπους σκηνοθέτες της Nouvelle Vague την έννοια και το περιεχόμενο του κινηματογράφου, δεν έχει επαναπαυθεί ούτε στιγμη, αλλά εξακολουθεί να αναζητά το πραγματικό νόημα του κινηματογράφου αλλά και του ίδιου του πολιτισμού.
Το τελευταίο του πόνημα, το Film Socialisme, δεν είναι μια τυπική ταινία. Αλλά και πάλι ποιος θα περίμενε μια τυπική ταινία από τον Godard; Έχει αποδείξει στο παρελθόν ότι είναι ικανός να δημιουργήσει αριστουργήματα όταν αποφασίζει να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο ακολουθώντας τους κανόνες του, ή τουλάχιστον κάποιους από αυτούς. Η αποδόμηση όμως της κινηματογραφικής φόρμας είναι αυτό που τον έχει καταστήσει τόσο μοναδική προσωπικότητα στον χώρο του κινηματογράφου. Έτσι και το Film Socialisme είναι ένα δοκίμιο πάνω στην 7η τέχνη μέσω του οποίου προσπαθεί να κάνει και μια σκληρή κριτική στον σύγχρονο πολιτισμό του καπιταλισμού, του ιμπεριαλισμού και της πνευματικής ισοπέδωσης. Ένα ταξίδι στη Μεσόγειο του δίνει την δυνατότητα να στοχαστεί πάνω στον σύγχρονο πολιτισμό, σε παλιές και σύγχρονες τραγωδίες, στον μύθο και την πραγματικότητα. Τουλάχιστον αυτή φαίνεται να είναι η πρόθεσή του.
Η ταινία είναι πλήρως αποσπασματική. Μικρά πλάνα μερικών λεπτών ή και δευτερολέπτων εναλλάσσονται συνεχώς όντας όμως εντελώς ασύνδετα μεταξύ τους. Σε κάθε εναλλαγή πλάνου ο Godard παίζει με όλα τα μέσα που διαθέτει. Χρησιμοποιεί από κάμερες υψηλής ευκρίνειας μέχρι πλάνα από κάμερες κινητών τηλεφώνων ή καμερών ασφαλείας και παρεμβάλλει αρχειακά πλάνα από τον Β' ΠΠ ή από παλαιότερες ταινίες. Ο ήχος δεν συνδέεται πάντα με την εικόνα. Υπάρχουν στιγμές που ένας διάλογος ενός πλάνου συνεχίζει και στο επόμενο παρόλο που το σκηνικό έχει αλλάξει. Ο ήχος της θάλασσας εναλλάσσεται με δυσνόητους διαλόγους, απαγγελίες ποιημάτων ή αποφθεγμάτων ή απλώς με την φασαρία του κόσμου, ενώ μέσα στα επόμενα δευτερόλεπτα μπορεί να ξεκινήσει μια άλλη αφηγηση που πολύ γρήγορα θα κοπεί πάλι, συνεχίζοντας αυτό το παιχνίδι του Godard με την εικόνα, τον ήχο και την κινηματογραφική αφήγηση. Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας παρακολουθούμε έτσι αποσπασματικά κάποιους ανθρώπους, χωρίς όμως να γνωρίζουμε ουσιαστικά κάτι για αυτούς. Τους χρησιμοποιεί μονάχα για να περάσει προς το κοινό κάποιες ιδέες, διδάγματα ή ιστορικές αλήθειες.
Η παντελής έλλειψη οποιασδήποτε συνέχειας στην υπόθεση (που δεν υπάρχει), στον ήχο ή στην εικόνα καθιστά την ταινία εξουθενωτική για τον θεατή. Αν ήταν σκηνοθετημένη από κάποιον άλλο σκηνοθέτη, το πιο πιθανό είναι να μην είχε καμία τύχη ούτε καν σε ριζοσπαστικούς arthouse κύκλους. Τελικά όλο το βάρος της ταινίας προέρχεται από το όνομα του δημιουργού της. Ο Godard με μεθοδικότητα κατάφερε να χτίσει μια τεράστια φήμη γύρω από το όνομά του. Έχοντας γυρίσει πάνω από 90 ταινίες, έχει περάσει το μήνυμά του στο κοινό, ένα μήνυμα που δεν έχει διαφοροποιηθεί και πάρα πολύ από την δεκαετία του 1970. Ανήσυχο πνεύμα ο σκηνοθέτης, από τότε προσπαθούσε να βρει το νόημα της πολιτικής, της επανάστασης, του πολέμου αλλά και του ίδιου του πολιτισμού μας μέσω της εικόνας του. Λόγω της υπογραφής του λοιπόν, ο υποψιασμένος θεατής μπορεί να καταλάβει τις προθέσεις της ταινίας. Τίποτα παραπάνω όμως.
Και πιθανολογώ ότι αυτός είναι και ο σκοπός του Godard. Κάτι σχετικό είχε δηλώσει και ο ίδιος, ότι δηλαδή μια λέξη που εμφανίζεται στην οθόνη, είναι απλά μια λέξη, χωρίς κανένα απολύτως νόημα.
Ο Godard έκανε λοιπόν την επανάστασή του για ακόμη μια φορά αδιαφορώντας πληρως για το κοινό και την αντίληψη που έχει ο καθένας για τον κινηματογράφο. Ενδεικτικό είναι ότι σε μια πολύγλωσση ταινία, με κύρια γλώσσα τα γαλλικά αλλά με πολλούς διαλόγους στα γερμανικά ή και τα ρώσικα, επέβαλε τους δικούς του υποτίτλους, που μεταφράζουν μια δυο λέξεις από κάθε πρόταση ή διάλογο. Δεν ήλεγχε μόνο τις αισθήσεις μας, αλλά και την σκέψη μας, λέγοντάς μας ουσιαστικά τι να σκεφτούμε και πότε μέσα σε αυτό το δυσνόητο συνοθήλευμα εικόνων, ήχων και αποφθεγμάτων που δημιούργησε, που τελικά μπορεί και να μην είχε κανένα απολύτως νόημα. Αν θα αποτελέσει το κύκνειο άσμα του σκηνοθέτη, τότε η καριέρα του θα τελείωσει με μια ταινία ενδεικτική της καλλιτεχνικής του φύσης, μιας και ο ίδιος ήταν επαναστατικός, έξω από κανόνες, καλλιτεχνικά τολμηρός και πολλές φορές δυσνόητος, ψάχνοντας λύσεις σε σοβαρά ζητήματα μη μπορώντας όμως να βρει καμιά.
Δεν μπορώ να την προτείνω εύκολα σε κανέναν, παρά μόνο στους φανατικούς του Godard, που είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν, και σε όσους συνειδητοποιημένους σινεφίλ αποφασίσουν να τη δουν για "αρχειακούς" ενδεχομένως λόγους.

17 σχόλια:

Monsieur Hulot είπε...

Ειμαι μεγαλος θαυμαστης του Godard και απ' οτι καταλαβα το Φιλμ Σοσιαλισμ θα ειναι ταινιαρα!Αυτα τα πλανα με τα ακαταλαβιστικα λογια ειναι η εμμονη του σπουδαιου σκηνοθετη.Η τελευταια του δουλεια ("Notre musique") μου αρεσε πολυ οποτε εχω μεγαλες προσδοκιες και γι' αυτην.Ανυπομονω να ερθει στην Ελλαδα!!
Καλο βραδυ.

moody είπε...

Κι εγώ απ'ό,τι κατάλαβα είναι στη λογική του "Notre musique" που είναι στο top-10 του, για μένα. Μην ξεχνάμε πως μας τίμησε για άλλη μια φορά ως Έλληνες με τη συμβολική του κίνηση, φέτος.

academy είπε...

Λοιπόν απο τα πλάνα που έχω δεί θέλω πολύ να την δώ και φυσικά επειδή είναι Godard!Οι πειραματισμοί πάντα ήταν αδυναμία μου(Rage-sally potter,Time Code-Figgis).Δυσκολο αλλά το σινεμά είναι τέχνη και μετά διασκέδαση.
Ωραία η παρουσίαση King(όπως πάντα).

Eskli είπε...

Καλησπέρα...Αγαπημένος ο Godard απ'τις λίγες ταινίες που έχω δει πάντως τον έχω λατρέψει.
Όσο για το Film Socialisme σκέφτομαι να το δω κάποια στιγμή...δελεαστική και η παρουσιάσή σου!

King Ink είπε...

Γεια σε όλους...
Δεν είμαι και ο μεγύτερος οπαδός του Godard καθώς ενώ μου αρέσουν και μενα οι πειραματισμοί, οι πειραματισμοί του Godard δεν με αγγιζουν και τόσο. Τα παλιά του αριστουργήματα φυσικά δεν παίζονται. Προσπάθησα λοιπόν να κρατήσω μερικές ισορροπίες στο κείμενο. Χαίρομαι που σας έκανε να θέλετε να το δείτε.
Το Notre musique δεν το έχω δει, αλλά αν είναι τόσο πειραματικό και σας άρεσε τότε θα σας αρέσει και αυτό. Στο top 10 moody; Με ιντριγγάρεις τώρα. Έχει και πλάνα από Ελλάδα και φυσικά όχι από την Επίδαυρο. Τα ελληνικά σαϊνια απέδειξαν την ανικανότητά τους για ακόμα μια φορά.
Για να το αναφέρεις academy μάλλον θα πρέπει να δω και το rage.
Και ποιος δεν τον έχει λατρέψει βάσει κάποιων παλιών ταινιών του Eskli. Έχεις δει και καμιά από τις πειραματικές του; Αν όχι να μια καλή ευκαιρία, αν ναι και σου άρεσαν τότε και αυτή θα σ'αρέσει.
Ευχαριστώ και για τα καλά σας λόγια.

argiris-cinefil είπε...

Μακριά κι αγαπημένοι.

King Ink είπε...

Λακωνικός αλλά περιεκτικότατος ο λόγος σου Αργύρη

academy είπε...

Αλλο Γκοντάρ και άλλο...Κιαροστάμι!Ετσι είναι αυτά!

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ανώνυμος είπε...

Hi my loved onе! I ωіsh to say thаt
this artiсle is amazing, nice wгitten and come with approximatelу all іmportаnt infos.

I would like to pеer eхtra pоsts lіκe this .


Feel frеe to viѕit my webpаge:
http://www.gpjasociados.com/microaplicada/index.php?title=Usuario:MaurineV2

Ανώνυμος είπε...

Do you mind іf I quote а few οf yоur pοstѕ as long аs Ӏ proνide cгedit and
sources bаcκ tо your ωeblog?
Μy webѕіte іѕ іn the very samе niсhe
aѕ yours and my users ωοuld certainly bеnefіt
fгom some οf the іnformatiοn you ргovіԁe hеге.
Please let mе knоω if thіѕ oκay
wіth уou. Аpprеciatе it!


Stop by my ωeb-sіte crear facebook Gratis

Ανώνυμος είπε...

This is mу first time visit at here and i
аm really іmpresѕed to read everthing at single place.


My wеblog ... abrir cuenta facebook

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.